miercuri, 14 mai 2008

Sedinta de conducere nr. 9



In aceasta sedinta am ca obiectiv efectuarea manevrelor pentru examen. Sunt prevazute sase manevre: parcarea cu spatele (gararea), parcarea cu fata, parcarea laterala cu spatele, intoarcerea din trei miscari, mersul cu spatele si plecarea din rampa cu frana de mana.
Parcarea cu spatele: Aceasta manevra se mai numeste si garare pentru ca din garaj nu am voie sa ies cu spatele si atunci sunt obligat sa intru cu spatele.
REGULA: viteza trebuie sa fie foarte mica, ridicand si apasand pedala de ambreiaj oprim de mai multe ori masina, motorul ramane foarte putin turat 1500 rot/min.
Examinatorul se asteapta ca noi sa semnalizam si sa ne asiguram inainte de a misca masina de pe loc.
Avem ca reper un alt autovehicul parcat. Semnalizam dreapta, mergem usor cu spatele si privim in geamul lateral dreapta spate. In momentul in care vedem primul far in coltul geamului oprim, acum punem masina in miscare usor si luam doua ture(maxim) dreapta de volan si mergem usor pana cand masina noastra ajunge paralela cu reperul( perpendicular pe bordura) in acest moment oprim si indreptam rotile rotind volanul(doua ture) spre stanga, punem masina in miscare cu spatele si privim in geamul lateral dreapta fata, cand vedem in geam usa fata a masinii langa care am parcat oprim, scoatem din viteza, oprim motorul, tragem frana de mana si introducem in treapta 1.

Intoarcerea din trei miscari:
Oprim linga bordura, semnalizam stanga si ne asiguram in fata, in spate si in lateral, rotim volanul doua ture(maxim) stanga, punem masina in miscare cu viteza foarte mica ridicand si apasand ambreiajul( motorul sa fie usor turat 1500 rot/min), oprim perpendicular pe bordura din stanga si rotim volanul spre dreapta doua ture( rotile sunt drepte acum), introducem in marsarier, ne asiguram stanga dreapta, punem masina in miscare si rotim volanul doua ture(maxim) dreapta, mergem cu spatele pana ajungem langa bordura si oprim, introducem in treapta 1, ne asiguram stanga dreapta, rotim volanul spre stanga si plecam usor de pe loc.





Parcarea cu spatele Matiz





Plecarea din rampa: In functie de inclinatia rampei exista doua metode de a pleca de pe loc atunci cand masina se duce in spate in momentul in care luam piciorul de pe frana si vrem sa acceleram.
Pentru rampa mica se procedeaza in felul urmator: tinem apasata pedala de frana si introducem in treapta 1, ridicam usor ambreiajul pana in momentul in care incepe si tremura masina( motorul se cupleaza putin cu rotile, dar nu se opreste), tinem pedala de ambreiaj in aceasta pozitie, luam piciorul de pe frana si apasam usor acceleratia la 1500 rot/min, dupa ce am turat motorul ridicam usor ambreiajul si masina va pleca de pe loc.
Pentru rampa cu inclinare mare se procedeaza astfel: oprim in rampa scoatem din viteza, tragem frana de mana si luam piciorul de pe frana, daca masina se duce in spate mai ridicam putin frana de mana, introducem in treapta 1, eliberam butonul de la frana de mana si o tinem in continuare sus, turam motorul 2000 rot/min, ridicam pedala de ambreiaj pana cand scade turatia motorului(motorul se cupleaza cu rotile si masina vrea sa plece de pe loc), tinem pedala de ambreiaj in aceasta pozitie si lasam frana de mana jos, o sa observa ca masina nu se mai duce in spate dar nici nu pleaca de pe loc, pentru a pune masina in miscare apasam usor acceleratia si ridicam putin cate putin ambreiajul. NU VA GRABITI SA SCHIMBATI IN TREAPTA 2 ! masina trebuie sa prinda viteza altfel se va opri motorul.
Mersul cu spatele : Oprim masina paralel cu bordura la 20-30 cm de aceasta cu rotile drepte( volanul sa nu fie rotit stanga sau dreapta) , scoatem centura de siguranta, introducem in marsarier, mana stanga pe volan la "ora 12", mana dreapta se tine de scaunul din dreapta, ne asiguram in luneta si in oglinda laterala dreapta in care observam bordura pentru a ramane tot timpul masina paralela cu aceasta, plecam de pe loc mergand incet( motorul putin turat si pedala de ambreiaj se ridica - se apasa).

Parcarea cu spatele:



Parcarea laterala : Oprim in lateralul unei masini parcate langa bordura cam la un metru distanta de aceasta, dam usor cu spatele pana aliniem masina cu reperul, oprim, luam dreapta maxim de volan si dam cu spatele pana inclinam masina in diagonala si oprim, indreaptam rotile doua ture stanga dupa care continuam sa dam cu spatele si sa rotim volanul maxim stanga pana aliniem masina paralel cu bordura si indreptam rotile doua ture dreapta.

39 de comentarii:

Anonim spunea...

Buna ziua,
As avea si eu o intrebare. E normal ca un instructor sa urle si sa se agite pe parcursul sedintei?!Se poate intampla oricui sa moara motorul sau alte chestii elementare...zic eu

victor del corco spunea...

Buna ziua,
Nu este normal sa urle, un pedagog bun nu urla(ridica putin tonul uneori). Si mie mi se opreste motorul uneori cat sunt eu de instructor. Cati ani ai? Cate sedinte de conducere? Ins tructor independent sau scoala de soferi?
Ai semnat un contract? Ai platit toti bani? Da-mi cateva detali sa vad daca te pot ajuta.

Anonim spunea...

Am 21 de ani, si am doar 6 sedinte de conducere, desi la inceput a fost binisor, de cand a inceput sa vb urat, s-a cam dat totul peste cap, si chiar ma gandesc serios, sa vad daca pot sa-l schimb, pt ca in felul asta chiar nu ma vad bine. E scoala de soferi, nu e instructor independet, dar care a venit recent in scoala de la scoala militara. Banii i-am dat in rate, desi initial am vrut sa-i platesc toti, am platit pana acum 400 lei, din totalul de 850.
Va multumesc pentru sprijin

victor del corco spunea...

Du-te la secretariat si cere sa schimbi instructorul, astia sunt obisnuiti sa tipe la soldati

Anonim spunea...

Cred ca asa am sa fac. Am sa-mi iau inima-n dinti si sa fac pasul asta, pt ca daca o sa continui asa, nu stiu daca o sa reusesc ceva. Cunosc un instructor tot la scoala aceea, dar am zis sa nu apelez la el, dar se pare ca o sa il caut sa ma ajute sa rezolv problema asta. Sper ca se poate schimba instructorul. Multumesc pentru raspunsuri

Anonim spunea...

Buna ziua,
Revin cu noutati: am fost la sediul scolii de soferi, si am vorbit cu secretarele, si in concluzie nu se poate schimba instructorul din cauza ca am "prea multe ore" facute (adica 6). Deci nu imi ramane decat sa merg in continuare cu el, si sa-l suport

victor del corco spunea...

Nu asta e solutia, incearca sa ceri banii inapoi, daca nu primesti banii inapoi(macar o parte) dai incolo de bani pentru ca nu vei invata nimic si o sa dai bani pe ore suplimentare si vei pirde timp, nervi si mai multi bani.

Anonim spunea...

Nu cred ca imi mai pot recupera banii, adica sigur. Trebuie sa merg sa vorbesc cu directorul de acolo, desi mai mult ca sigur nu o sa se poate schimba. Si colega mea, care face conducere cu mine, e nemultumita, dar dupa discutia de ieri cu secretarele, s-a cam impact cu ideea ca nu se poate face nimic in privinta asta. Sper ca pana miercuri cand am conducere, sa se rezolve ceva.

victor del corco spunea...

De la sine nu se rezolva nimic, exista posibilitatea sa faci reclamatie scrisa la ARR, sau macar sa ameninti voalat cu asta, sau poti sa treci la pierderi bani dati pana acum si sa cauti in alta parte. Problema nu sunt banii, astia se fac, dar nu inveti sa conduci, vei prinde sila de conducere si de permis si chiar daca iei permisul vei fi nefericita la volan.

Anonim spunea...

Revin: Am vorbit cu o prietena despre problema asta, ea are carnet de ani buni, dar acum si-a luat masina si mai face cateva ore de conducere. Ieri mi-a dat o veste bomba: m-a sunat si mi-a zis: "ti-am schimbat instructorul". Deocamdata nu stiu cum e omul, ea zice ca o sa fie altfel, mai multe nu stiu sa va zic. Imi zicea ca trebuie sa merg la sediu si sa anunt ca mi-am schimbat instructorul, dar cred ca o sa vina cu mine, cred si sper, ca doar am fost la ei, si mi-au zis clar ca nu se poate...dar cine stie?!

victor del corco spunea...

Vezi ca se poate! Trebuie doar sa cunosti pe cine trebuie care sa intervina la patronul scolii si orice este posibil. Eu inainte de a rezolva o problema sun un prieten care cunoaste pe cineva acolo unde e problema si totul devine usor, nu mereu, in general...

Anonim spunea...

Azi am avut in sfarsit conducere cu noul instructor. Ce pot sa zic...e altfel, nici nu se compara. Tot azi am dat ochi cu cel vechi, pt a lua instructorul nou fisa de parcurs, si am vazut ca nu i-a prea convenit,dar asta e. Sper sa termin luna asta, desi mai am ore destule. Desi nu am facut ore de ceva timp, nu mi-a mai murit motorul, decat intr-o panta- vad ca la plecarea din panta am ceva probleme in continuare- in rest, deocamdata totul e ok. O sa mai revin

Anonim spunea...

Permiteti-mi o mica adaugire la filmuletele dumneavoastra. Eleva de la volan face o greseala: Rotirea volanului spre dreapta (sau spre stanga) nu se face dand drumul la volan (asa cum se poate vedea in primul filmulet)astfel incat priza devine extrem de nesigura. Cum isi da ea seama daca a efectuat doua rotatii de volan in acest caz? Aaaa..ca ajunge la maxim si acesta se opreste singur? Nu e o solutie de adoptat.
Eu nu as lasa elevii sa greseasca. Viata lor depinde si de aceasta priza.

victor del corco spunea...

Pentru incepatori si mai ales pentru femei este mai usor de invatat sa roteasca volanul "o mana impinge alta trage", nu am inteles de ce spui ca da drumul la volan?
Cum era mai bine sa faca?

Anonim spunea...

va deranjez si eu cu o intrebare:cum imi dau seama ca dau 2 sau trei ture de volan?masina pe care fac eu scoala are gaura (aceea mare care normal trebuie sa fie in partea de sus,sa vezi bordul ),inclinata spre dreapta cand sunt rotile drepte. nu imi dau seama cate ture de volan fac sau cand se considera ca fac o tura.
nu stiu daca m-am facut inteleasa,dar sper sa ma ajutati cu un sfat.

multumesc,

violeta

victor del corco spunea...

Buna ziua, Violeta, o tura inseamna sa rotesti volanul 360 grade( un cerc are 360 grade), gandeste-te la planeta Pamant se invarte in jurul soarelui si dupa un an ajunge in acelas punct(inseamna ca a facut o tura completa). Daca nu m-ai inteles spune-mi mai multe despre tine ca sa stiu cum pot sa-ti explic( ce meserie ai, pe ce masina faci scoala, cate ore ai)

Anonim spunea...

multumesc foarte mult victor,
am inteles.felicitari pentru blog,este foarte tare si am invatat multe de pe el.
eu fac pe dacia solenza scoala ,pentru ca instructorul cu care fac nu avea si matiz,cum as fi vrut.am 6 sedinte de conducere,astazi am facut intoarcerea din 3 miscari si mi-a iesit :)
multumesc inca o data si sunteti cei mai tari

Radu Marius spunea...

Indreptam rotile doua ture stanga.

victor del corco spunea...

Am corectat greseala, multumesc.

Anonim spunea...

Buna ziua! Am si eu o problema... am permis de conducere insa intampin greutati... adica o greutate...scoala am facut pe un opel diesel. iar masina familiei e un logan pe benzina... plecarea de pe loc m-am obisnuit cu ea..dar tot imi e greu pentru ca eram obisnuit cu motorul diesel... Plecare din rampa e ceva mai complicat.oricat de usor as lasa ambreiajul si sa accelerez masina tot se duce putin in spate si asta nu imi convine.. si asta in rampe care nu is foarte inclinate.mi s-a oprit motorul de 6 ori intr-o intersectie la prima ora pe logan pe benzina.iar pe o masina diesel nu am nici macar o problema, nici nu se cunoaste ca sunt incepator.cum sa imi dau seama ca masina sta doar in ambreiaj ca sa pot pleca de pe loc in siguranta?cum pot simti acea trepidatie a motorului?ca la diesel se zguduia toata masina..observam stergatorul cum trepida;)) multumesc.

victor del corco spunea...

Mai intai vreau sa te felicit pentru permis. Aceasta problema o are toata lumea. Mai intai trebuie sa intelegi diferenta intre motorul pe benzina si cel diesel. Motorul diesel este foarte puternic la turatii mici, adica pleaca de pe loc fara sa accelerezi,iar ambreiajul cupleaza jos, adica cursa libera este foarte scurta. Motorul pe benzina nu are putere la turatii mici, se opreste imediat daca nu este accelerat la plecarea de pe loc(aproximativ 1000 - 1500 rot/min), iar ambreiajul cupleaza mai sus, cursa libera a pedalei de ambreiaj este mai lunga. La Logan pe benzina nu icerca sa simti unde cupleaza ambreiajul ca nu se simte. Mai intai faci un exercitiu in parcare pe loc: motorul pornit, schimbatorul pe liber, frana de mana trasa, apesi usor acceleratia in trepte aproximativ 1000-1500-2000-2500-3000-2500-2000-1500-1000 rot/min. Exercitiul 2: o parcare libera sau o strada necirculata, frana de mana jos, bagi in treapta 1, accelerezi la 1500 si ridici incet ambreiajul, cand simti ca pleaca masina apesi pedala de ambreiaj la podea, repeti de 10 ori fiecare exercitiu apoi faci pauza 15 minute si repeti dinou pana te obisnuiesti sa pleci de pe loc cu motorul putin turat.

Oly spunea...

Multumesc pentru sfat! Trebuia sa fac acomodarea dinainte sa ma pornesc la drum, dar parintii cred uneori ca m-am nascut invatat;)). Deci la benzina,cand nu sunt in rampa accelerez putin intai pana la >1500 si apoi ridic ambreiajul putin cate putin si asa e plecarea usoara... Bun pana aici. Dar cum plecarea din rampa?:| daca stau la o intersectie pana efectuez eu toate manevrele acelea cu frana de mana... mai dati-mi cateva sfaturi chiar daca ati mentionat si in raspunsurile de mai sus. Multumesc!

victor del corco spunea...

Daca esti la intersectie si masina se duce putin in spate la plecarea de pe loc procedezi asa: piciorul pe frana, apesi ambreiaj si bagi treapta 1, ridici putin ambreiajul (cursa libera), apoi calm iei picirul de pe frana, accelerezi usor si ridici putin ambreiajul unde cupleaza si il ti acolo. Vei vedea ca masina se duce cativa centimetri in spate apoi se opreste dupa care pleaca lin de pe loc. Nu e nicio problema daca masina se duce usor in spate(5 cm ).Fa acest exercitiu, dar nu in intersectie, o straduta usor inclinata fara sa ai masini in spate.

Oly spunea...

pai din momentul in care iau piciorul de pe frana, chiar daca ridic putin ambreiajul masina tot se duce in vale... la ce turatie sa accelerez cand pun piciorul pe acceleratie dupa ce l-am luat de pe frana? astazi merg la casa de la tara si ma duc pe un camp ceva sa aplic sfaturile dumneavoastra.

victor del corco spunea...

Accelerezi usor in jur de 1500 rot/min. Si daca se duce putin in spate, ce se intampla ? Mie mi se duce masina in spate daca este rampa

Anonim spunea...

mai sunt unii care vin fix in spatele tau la intersectii.ei cred ca toti suntem perfecti.iar eu prefer sa fac o plecare din rampa ca la carte, chiar daca cel din spatele meu nu pastreaza distanta..va voi transmite rezultatele dupa sfaturile dumneavoastra zilele viitoare.multumesc!

oly spunea...

Multumesc pentru ajutor si imi cer scuze pentru intarziere :D totul merge bine acuma, la rampile mai inclinate folosesc frana de mana, la restul doar din pedale ma descurc :D daca nu comenteaza nimic un sofer profesionist care e cu mine in masina ma descurc foarte bine,cum gaseste ceva de comentat ma enervez si mai gresesc chiar si la plecarea de pe loc... cred ca am sa renunt sa conduc masina familiei din cauza asta ca nu mor eu pana imi cumpar masina ;)) numai bine si multumesc!

Anonim spunea...

buna,am si eu o nemlamurire.
aici pe blog scrie ca la parcarea laterala trebuie sa fac rotirile de volan pe loc si apoi sa pun masina in miscare, insa instrucrorul meu nu ma lasa sa rotesc volanul pe loc, imi spune ca masina trebuie sa fie in miscare.cum e mai bine sa procedez?
mentionez ca fac scoala pe matiz.

victor del corco spunea...

Daca masina nu are servodirectie volanul se invarte mai greu pe loc si se uzeaza mecanismul de directie. Corect este intradevar sa rotesti volanul cand masina se misca, dar sunt unele persoane care nu pot controla masina astfel.
E bine sa faci cum spune instructorul tau.

Anonim spunea...

Buna ziua,

Revin si eu cu cateva intrebari. Mi-am luat permisul toamna trecuta, am condus putin dupa care am facut o pauza pe timp de iarna si am reluat acum. Ma descurc binisor, am condus si in oras si in afara (buzau-bucuresti) insa marea mea problema raman manevrele, respectiv cele cu spatele: gararea, parcarea laterala. De fap, cred ca am o problema de coordonare: nu imi dau seama cum intorc de volan si in ce directie se duce masina, daca va puteti imagina asa ceva... Sunt foarte dezamagita de mine, de unde plecasem foarte entuziasmata cand am inceput scoala, acum ma regsesc in situatia de a fis stresata cand trebuie sa conduc si nu stiu cum sa fac sa imi ameliorez aceste tehnici. Cateva sfaturi de la un specialist mi-ar fi utile.
Multumesc foarte mult.

victor del corco spunea...

E normal ce vi se intampla, nu fiti stresata, se rezolva totul cu multa rabdare si mult exercitiu.Pentru parcari alegeti o parcare mai goala si mai mare si prin incercari multiple faceti parcarea cu spatele, luati cateva repere, depinde de ce masina aveti.Conduceti cu viteza redusa in afara orasului 70-80 km/h, nu faceti depasiri si pastrati distanta .

onealinne spunea...

Buna ziua,
am luat pemisul de aprox o luna si abia acum o sapt am inceput sa conduc masina personala o masina pe benzina spre deoseb de cea pe care am facut scoala care este disel...dar nu asta este problema ....motorul nu imi mai moare ...marea probl este la manevre locuiesc pe o straduta f ingusta si extrem de aglomerata, spuneti-mi cum sa procedez ca din moment ce am parcat cu fata (cu spatele la drum) sa pot iesi fara sa ating nici masina din dr nici pe cea din stanga?? fac o suta de manevre pana sa ies....blochez traficul....si nu se aplica ce am invatat in scoala adica dupa ce am iesit jumatate savirez max dr sau stanga.
Multumesc!

onealinne spunea...

Buna ziua,
am luat de aprox o luna permisul si deabia acum o saptamana am inceput sa conduc masina personala....marea problema este la manevre care nu-mi ies de nici un chip - in special iesirea din parcarea cu fata ( cu spatele la drum)- specific ca strada este foarte ingusta (4m) si spatiul de parcare stramt. Nu imi iese asa cum am inv la scoala ca ies jumatate cu masina si dupa aceea iau max dreapta sau stanga ....imi ia 10 min si o suta de manevre k sa ies. astept cu disperare raspunsul dvs.

victor del corco spunea...

Am inteles situatia.
Acest lucru vine din faptul ca inca nu puteti aprecia corect gabaritul masinii si va e teama sa nu loviti celelalte masini.
Aprecierea gabaritului se formeaza in timp, in primul rand trebuie sa va ganditi la traiectoria masinii in viraj cu spatele, coltul stanga fata se deplaseaza usor in exterior stanga si poate sa atinga masina din stanga, deci trebuie mai mult loc pe partea stanga.
Practic nu se iese jumatate si apoi maxim stanga ci se iese cam 1 metru apoi se incepe rotirea volanului putin cate putin urmarind cu privirea cand in spate cand in fata la coltul stanga al masinii.
Trebuie sa faci acest exercitiu intro parcare fara sa fi stresata de trafic folosind niste jaloane, un cauciuc sau altceva.
Deci important este cum intri cu fata si apoi cum exersezi.

Anonim spunea...

Buna ziua ! Am inceput scoala de soferi in Germania acum 2 luni , saptamana viitoare o sa am testul scris ! As dorii sa stiu daca este posibil sa continui scoala de soferi in Romania ! De exemplu sa dau testul scris aici si dupa ce i-au testul scris aici , sa imi fac inscrierea la o scoala in romania sa pot da testul de conducere in romania. Este posibil asa ceva ? Multumesc !

victor del corco spunea...

Buna ziua.

Examenul in Romania este unul singur compus din 2 probe, deci nu se poate da numai una din ele aici.
Ca sa obtineti permisul in Romania trebuie sa va inscrieti aici la examenul compus din proba teoretica si cea practica.
Pentru a va putea inscrie aici la examen trebuie sa aveti resedinta sau domiciliu in Romania.
Deci nu puteti face ceea ce va doriti dumneavoastra.
In plus, pentru a va putea inscrie la examen trebuie indeplinite conditiile prevazute de legislatia Romaniei. Nu stiu daca serviciul Examinari recunoaste cursurile efectuate in alte tari.

Unknown spunea...

Salut , urmeaza sa ma apuc de scoala de soferi si am o nelamurire, si anume :
-Cate sedinte de condus pot sustine intr-o saptaman ?
Multumesc!
Cosmin.

victor del corco spunea...

Poti sa faci o sedinta maxim pe zi.
Recomandat ar fi doua, maxim trei in cazuri speciale, pe saptamana.

Anonim spunea...

care sunt manevrele un aceasta situatie:parcarea se afla pe partea stanga a drumului;primul loc din parcare e ocupat de un autoturim;vrei sa garezi linga el;cum procedez?Mentionez ca sunt incepator.Multumesc!