duminică, 24 august 2008

Conducerea ecologica

La cererea cititorilor mei si datorita faptului ca la examenul pe calculator au aparut numeroase intrebari incep un nou articol despre conducerea ecologica.
In urma arderii combustibilului in cilindrii motorului rezulta gazul de esapament compus din mono-oxid de carbon CO, benzina sau motorina nearsa, funingine, iar la benzina cu plumb Pb raman si resturi de plumb. Motoarele moderne folosec numai benzina fara plumb caracterizata prin cifra octanica care poate fi 95 sau 98, iar unele benzinarii au chiar si 100. Motorina este de vara sau de iarna care rezista la -25 si chiar -30 grade celsius, motorina este caracterizata de cifra cetanica.
Normele de poluare europene EURO au impus treptat constructorilor de motoare sa scada cantitatea de CO si de comb nears din gazele de esapament, s-a ajuns in zilele noastre la EURO 5.
Pentru comb nears este prevazut un catalizator, pe teava de esapament la iesirea din galeria de evacuare a gazelor, care arde la temperaturi mari combustibilul nears, pe galeria de evacuare este prevazut un senzor, sonda lambda, care masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament si da comanda calculatorului de bord sa dozeze combustibilul la injectoare. Daca s-ar folosi benzina cu plumb acesta ar infunda catalizatorul.
Concluzia e ca poluarea este data de cantitatea de combustibil ars in cilindrii in timpul functionarii motorului si de normele EURO indeplinite de motor.
Turatia motorului este data de cantitatea de combustibil care intra in cilindri la apasarea pedalei de acceleratie.
Conducerea ecologica presupune un consum redus de combustibil .
DE RETINUT!
Schimbati uleiul la depasirea termenului de valabilitate.
Nu plecati de pe loc cu motorul supraturat adica folositi 1500 rot/min.
Schimbati treptele de viteza la turatii mici 2000 rot/min in loc de 3000 rot/min(la stilul de conducere sportiv)
Folositi treptele de viteza superioare 3, 4 sau 5
Evitati aglomeratiile si fluidizati traficul
Stabiliti traseul din timp pentru a evita drumurile inutile
Folositi cat mai putin aerul conditionat si recirculati aerul in interiorul masinii.
Nu supra incarcati masina inutil
Nu circulati cu viteze foarte mari, peste 110 km/h consumul creste foarte mult datorita frecarii cu aerul(rezistenta aerodinamica)
Nu montati proiectoare suplimentare si nu montati eleroane si tot felul de ornamente care cresc rezistenta la inaintare.
Nu folositi inutil portbagajul acela suplimentar montat deasupra masinii
Verificati presiunea pneurilor
Conduceti cu viteza constanta, evitati accelerarile bruste sau franarile bruste, reducand treptat viteza anticipand din timp situatiile periculoase

91 de comentarii:

Anonim spunea...

Inca o data felicitari pentru blog... d_alia sunt , de pe incepator.ro

victor del corco spunea...

daca te pot ajuta?

Anonim spunea...

ce ne puteti spune despre ultimele examene la traseu? au aparut alte noutati sau nu?

victor del corco spunea...

Ce stiu este ca se fac presiuni la nivel inalt, la nivel european sunt discutii ca soferii romani sunt agresivi in traficul european, sunt indisciplinati si nepoliticosi. Aceste presiuni se transmit prin prefecturi la serviciul examinari care da admis prea usor si oricui, rezultatul este ca examinatorii au devenit mai exigenti.
Al doilea aspect este conducerea ecologica, acest principiu la nivel european trebuie aplicat si la noi si ca atare au aparut intrebarile la sala si examinatorii tin cont la traseu de acest aspect.
Ideea generala este ca incepatorii sunt prost pregatiti la traseu de catre scoli, iar examinatorii erau prea indulgenti

Anonim spunea...

va multumesc mult pt raspuns. eu am traseul maine ai am mari emotii. sper sa fie bine! mihaela

victor del corco spunea...

Succes! Sa ne ti la curent cu rezultatul.

Anonim spunea...

si totusi,de unde sa invatam mecanica?????????????????

Anonim spunea...

ptr a reduce consumul de combustibil,unde tr sa presc motorul si unde nu?la bariere,la culoarea rosie a semaforului,la semnalul politistului ce indica asest lucru?ca tot nu stiu,am picat cu 21......intrebarea decisiva asta a fost.am omis un lucr;,in cazul stationarii indelungate.

d_alia spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
d_alia spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Anonim spunea...

Se poate ca se fac presiuni, dar problema e rezolvata cu dosul.
Sa analizam putin problema, dragi politisti si legiuitori:E adevarat ca incepatorii au provocat multe accidente, dar e la fel de adevarat ca multi dintre ei si-au cumparat permisul intr-un sistem corupt din care tot voi faceti parte.
In tarile UE si nu numai, un sofer plateste asigurare auto in fuctie de vechime in sofat, de istoricul lui (daca a avut sau nu accidente) si mai plateste in plus si pentru masinile puternice. In Romanica....??? Exact NU
In acelasi drag UE, amenda e AMENDA NU NEGOT LA MARGINE DE STRADA!!!
Deci, dupa ce se va imputina strada de incepatori, vor ramane tot acei soferi care conduc ca pe pista pentru ca problema asta nu ati rezolvat-o. Dupa o infractiune se poate foarte usor lua permisul in continuare, iar suspendarea e doar o chestie pe hartie pentru ca in realitate toti contesta suspendarea si stau in procese, timp in care, evident, conduc linistiti.
Asa ca, ne culcam linistiti, problema a fost catalogata, etichetata, s-a gasit vinovatul am rezolvat problema, am pupat in fund si pe seful de la prefectura si in sus pe ''lantul trofic'' pe toti cei in masura ne scuturam mainile si gaaataaaa. Ce bine ca am gasit solutia asa repede...
HAPPY END

Anonim spunea...

din pacate revin cu vesti proaste. am picat ieri traseul. in mare a fost vina mea. nu mi-am tinut banda la sensul giratoriu. mi-a tras volanul si asta a fost. nu m-a tinut nici 5 minute in traseu. nu stiu daca aceasta greseala a fost relevanta si decisiva in hotararea dlui examinator de a nu-mi da permisul avand in vedere ca sunt atatia soferi care gresesc in sensul giratoriu. nu mi-a dat alta sansa. acum o iau de la capat cu teoria si mecanica si iar emotii la traseu.. bafta tuturor! mihaela

victor del corco spunea...

Mihaela, nu fi suparata si nu dispera, mai fa 3-4 sedinte de conducere si peste 15 zile sa dai examen. Sa sti ca tot raul e spre bine, gandeste-te ca daca conduci suplimentar vei fi mai sigura cand vei avea permisul si nu o sa gresesti in giratoriu cum ai patit acum.

d_alia spunea...

Pentru cel care intreba "ptr a reduce consumul de combustibil,unde tr sa presc motorul si unde nu?", am sa incerc eu sa-ti raspund,ca de la incepator la incepator.:)
Din cate stiu eu la semafor nu se opreste motorul (indiferent ca e ecologic sau nu),iar din punctul meu de vedere bariera e tot un fel de semafor dar un pic mai dichisit.(Sincera sa fiu am vazut si soferi care au oprit motorul la calea ferata dar si care nu l-au oprit.)In cazul stationarii prelungite ar fi comic sa nu opresti motorul (o noapte intreaga de exemplu),iar in cazul semnalului politistului, nu stiu,parerea mea e ca il poti opri avand in vedere ca nu stii cat te va tine acolo.Asta e parerea unui elev cu doar 10 ore de conducere.Asteapta confirmarea sau corectarile domnului Victor.

victor del corco spunea...

Singura observatie este ca faza cu politistul nu ai nimerit-o, opresti motorul nu ca sa faci economie de benzina ci pentru ca asa ai primit indicatie de la politist, raspunsul e ca opresti motorul in stationare indelungata.

d_alia spunea...

Multumesc pentru corectare, nu stiam ce trebuie facut cand te opreste un agent de circulatie, eu doar mi-am spus parerea (gresita se pare).Am sa ma mai documentez...

Anonim spunea...

nu,poate ca am gresit eu la formularea intrebarii.pentru a reduce cons de comb ,opriti motorul in cazul stationarii indelungate la a>calea ferata cat timp barierele sun coborate,b>la culoarea rosie a semaforului,c>la semnalul politistului care va indica acest lucru

Anonim spunea...

ce este o joja?/

victor del corco spunea...

Ultimul meu articol "motor logan" este un material video in care vei vedea joja de ulei, este o tija mai lunga cu care verificam nivelul uleiului din baia de ulei a motorului, are doua repere maxim si minim, nivelul uleiului trebuie sa fie la maxim

d_alia spunea...

Ce se intampla daca nivelul uleiului nu este la maxim, dar nici la minim?

d_alia spunea...

A incercat cineva sa-mi explice ce e cu servo-directia si cu servo-frana dar nu am inteles prea bine. Am retinut doar ca sunt niste sisteme care ajuta la usurarea comenzilor (...si ceva cu un lichid...)Puteti sa-mi explicati mai pe intelesul meu?

victor del corco spunea...

Daca nivelul uleiului este intre maxim si minim inseamna ca este o cantitate mai mica de ulei in motor, asta inseamna ungere insuficienta si racirea pieselor in miscare ale motorului nu este corespunzatoare, de aici rezulta uzura acestor piese.
Servodirectie, este un circuit hidraulic, actonat de o pompa de presiune invartita de motorul masinii,cu ulei si tu rotind volanul deschizi niste supape care permit lichidului sub presiune sa actioneze mecanismul care vireaza rotile, deci nu tu virezi rotile ci niste pistone ca la macarale daca ai vazut.
Servofrana, vezi in articol poza cu circuitul de franare, aici ajuta vidul creat de cilindrii motorului, si practic nu tu actionezi placutele de frana, tu cand apesi pedala, doar deschizi niste supape care permit vidului sa actoneze asupra mecanismului care duce la o apasare mai mare asupra placutelor de frana, decat forta ta la apasarea pedalei de frana.
Dupa cum vezi cele doua sisteme depind de functionarea motorului, daca opresti motorul invarti greu volanul si apesi foarte greu pedala de frana.

Anonim spunea...

Felicitari pentru tot ceea ce citim de aici! Ne sunteti de mare ajutor! Sunt aylyn de pe forum incepator.ro
Pot s apelez la nevoie, daca nu inteleg mecanica?
Multumesc,
aylyn

Clarice spunea...

Domnu' Victor, deci presiunea in pneuri are legatura cu conducerea ecologica?
Ca nu inteleg. Puteti detalia? Va rog.

d_alia spunea...

Multumesc pentru explicatii! Mi-e clar acum cum e cu servo-frana si cu servo-directia, iar referitor la nivelul uleiului in motor raspunsul este cat se poate de logic...

d_alia spunea...

Iertati-ma ca va tot necajesc cu intrebarile mele...dar consider ca nu poti conduce o masina daca nu intelegi cum functioneaza!
Ce mi-e in continuare neclar e cum ajunge miscarea la roti? Cand se invarte cheia in contact, pistoanele isi fac treaba si porneste motorul (miscarea exista in motor). Si totusi...masina nu se deplaseaza decat atunci cand e bagata in treapta I de viteza. Inteleg ca sistemul biela-manivela transforma miscarea verticala a pistoanelor din cilindri in miscare de rotatie, dar de acolo care e drumul pana la roti? Care e rolul mecanismului diferential? Daca ati putea sa-mi spuneti si unde as putea gasi o schita, ceva, cu aceste lucruri ar fi ideal...

victor del corco spunea...

Aylyn, ma bucur sa te regasesc aici, daca ai nevoie de ajutor intreba.

victor del corco spunea...

Presiunea pneurilor are o foarte mare importanta, daca este prea mica masina inainteaza greu si motorul este fortat(supraturat)si rezulta un consum marit de combustibil ce determina emisii de noxe prin arderea combustibilului.
Ai incercat sa mergi cu bicicleta cu rotile desumflate? este foarte greu, dai greu din pedale , dar nu prinzi viteza. Daca presiunea e necorespunzatoare se uzeaza si anvpelopa.

victor del corco spunea...

Dalia, gasesti scheme chiar aici pe blog, citeste toate articolele de cunoasterea autovehiculelor

d_alia spunea...

Va multumesc din suflet pentru ajutorul pe care mi l-ati dat si pentru timpul pe care l-ati pierdut raspunzandu-mi mie...Probabil ca nici nu stiti cat de mult ne ajutati si cat reprezinta pentru noi ajutorul dumneavoastra (si nici macar nu ne cunoasteti...).Va scriu toate acestea pentru a-mi cere scuze pentru timpul pierdut.Nu cred ca am sa mai gasesc puterea de a continua scoala de soferi. Nu stiu cum e in alte domenii,dar in invatamant birocratia te distruge fizic si psihic.M-am saturat de drumuri,de stat pe la usile directorilor si ale inspectorilor,de facut dosare,dosarele,dosarute,pe care oricum ti le resping.Abia daca am timp sa mananc daua-trei linguri de mancare pe zi,de apa,nu va mai spun.Sunt o leguma!Ieri la ora de conducere simteam ca se invarte masina cu mine,iar la ora de legislatie nu am mai avut puterea sa ajung.Ma descurc destul de bine in trafic,dar unde sa mai gasesc forta de a-mi continua orele?Am facut 14 ore si in ultimele trei deja am invatat manevre.Am sa ma rog la Dumnezeu sa-mi dea puterea sa le duc pe toate,dar nu cred ca voi reusi.Multumesc pentru tot!

victor del corco spunea...

Forta vine din interior este inepuizabila si tine de vointa si de motivatie. Trebuie sa faceti o lista de prioritati.
Profesorul aduce in clasa un borcan si intreaba: "Este gol?" si clasa raspunde da, profesorul pune in borcan niste bile si intreaba "Acum este plin?" clasa raspunde da, profesorul scoate niste bile mai mici care fireste patrund pintre bilele mari si intreaba "Acum este plin?" si clasa raspunde hotarat "Acum da", profesorul scoate o punga cu nisp si o toarna peste bile si fireste nisipul patrunde printe bile, clasa rade si spune"Acm chiar ca este plin!", profesorul scoate o ceasca cu cafea si o toarna peste nisip, fireste cafeaua patrunde in borcan si clasa nu mai raspunde nimic. Morala: borcanul este viata ta in care are loc mai intai familia, copii, sot, paranti(bilele mari), apoi mai ai timp pentru servici, cariera, bani, casa si masina(bilele mici), desigur mai sunt lucrurile marunte, un film, o plimbare, o terasa( nisipul) si peste toate astea poti sa-ti faci timp sa bei o cafea cu prietenii.

d_alia spunea...

Aveti mare dreptate! Am gresit transformand totul in bile mari si apoi incercand sa le indes pe toate in borcan... Trebuie sa-mi iau la bani marunti viata, sa-mi fac o lista de prioritati si apoi sa renunt la perfectionismul care, din pacate, ma caracterizeaza si la bunul simt, prost inteles in ziua de azi. Este cumplit sa induri badjocura celor de care depinde cariera si viitorul tau. Si cu toate acestea, nu am sa mai permit nimanui sa mai treaca prin viata mea cu bocancii murdari, indiferent cat de sus-pus este acela.
Va multumesc, aveam nevoie de un impuls!Ce m-as fi facut daca nu erati domneavoastra?

victor del corco spunea...

"Nu mor caii cand vor cainii"

Deea spunea...

Salut! Am mai lasat un comentariu mai demult la articolul despre mecanica. Am luat atunci sala, cu 25 (putea fi 26, dar a fost prea mare bucuria ca am trecut si m-am grabit). Am avut noroc, e adevarat, o singura intrebare de mecanica, simpla (rolul ambreiajului) si in rest in mare parte doar indicatoare si ceva imagini. Partea nasoala e ca am picat la traseu. Am avut ghinionul sa nimeresc unul dintre renumitii examinatori care pica elevii pe capate. Un tip arogant, plin de el, care a bombanit tot drumu. La inceput am incercat sa-l ignor dar apoi pur si simplu n-am mai putut si am inceput sa ma stresez, probabil ca s-a vazut asta pe mine. Acum va cer parerea si dvs. Prima greseala a mea a fost cand am avut in fata un obstacol cu ocolire. In fata mea circula un biciclist care nu a semnalizat nicio directie si parea ca va merge in continuare inainte, adica prin partea dreapta a obstacolului, ca oricum avea loc. Eu incetinisem deja ca sa aiba timp masina ce venea pe celalalt sens sa treaca, iar apoi sa trec si eu si am trecut pe langa biciclist. Mi-a pus o frana sanatoasa de mi-a murit motorul si a inceput sa urle la mine ca eu nu il vad pe biciclist?. Apoi am mai gresit la o parcare cu fata, pe o strada f aglomerata la ora respectiva (era in jurul orei 11). Am bagat masina oblic in spatiul respectiv. L-am intrebat daca vrea sa o indrept (in sensul daca are rost sa asteptam, ca era trafic destul de mare) si s-a rastit la mine "da tu ce crezi?". Am inceput manevra de dat cu spatele, asteptam sa se elibereze drumul cand s-a enervat, dupa nici 30 de sec si mi-a spus in scarba "hai las-o balta, mergi mai departe". A 3-a greseala a fost cand dupa ce am facut bine un sens giratoriu de la iesirea din oras am reintrat pe banda 2 si apoi am schimbat pe 1. Problema e ca dupa vreo 100m banda respectiva era pe jumatate ocupata de masini parcate. Am semnalizat eu si am mers pe cat posibil pe langa ele in asteptarea eliberarii benzii 2. N-am vrut sa ma bag aiurea in fata celorlalti, mai ales ca inca nu sunt obisnuita cu distanta reala fata de cea care apare in oglinzile retrovizoare. S-a crizat, s-a enervat, mi-a pus frana, mi-a zis sa trag pe dreapta, in fine, ideea e ca m-a picat. Inca o chestie, mi-a reprosat ca am un condus agresiv si sa ma duc la Formula 1, nu pe strazile orasului. Nu stiu ce intelege el prin condus agresiv. Nu am bruscat masina, nu am depasit 40 la ora (oricum nu prea aveam cum, m-a bagat la inceput pe stradute peticite, cu gropi, iar apoi intr-o zona relativ aglomerata in momentul respectiv). De asemenea, mi-a reprosat ca nu ma asigur in intersectii. Ciudat, in fiecare am intors capu, intr-o situatie de 2 ori chiar, sa fiu sigura. Poate imi dati dvs o explicatie logica, eu momentan consider ca tipu' a fost pornit sa ma pice. Mentionez si ca am facut bine parcarea lateral cu spatele, sensul giratoriu, pornire, oprire, intoarcerea din 3 miscari. Ah, inca ceva. Cand apasam frana sa opresc la un semafor sau intersc, cand lasam putin pedala la sfarsit sa nu se opreasca masina brusc, simteam ca pedala merge totusi pana in capat, apasata de el.

In alta ordine de idei, astazi am fost sa dau iar sala si am luat cu 23. Am avut si noroc, la vreo 2-3 am nimerit raspunsul.

Am avut o intrebare mai dubioasa, cu o imagine. Imaginea ma prezenta pe mine pe banda 2 cred sau 3, la apropierea de un sens giratoriu. Si intrebarea suna cam asa: Incadrarea pe banda respectiva va permite continuarea deplasarii pe directia:

a. inainte
b. stanga
c. inainte si la stanga

Eu am raspuns inainte pentru ca nu vad cum se poate lua stanga in sensul giratoriu. Nu a fost corect.

Restul le voi posta cand (daca) mi le amintesc.

Va multumesc anticipat!

P.S. Sper ca nu e problema ca v-am facut putin reclama in ultimul post de pe blogul meu :) http://dark3y3s.blogspot.com/2008/09/iar-la-sala.html

victor del corco spunea...

Multumesc pentru reclama, voi intra pe blogul tau.
Sunt multe aspecte de discutat.
Nu comentez atitudinea examinatorului, nu a fost profesionala, aici pot spune doar ca acest examen este si un test psihologic, daca rezisti stresului creat de examinator inseamna ca ai nervii tari.
Problema ta este la depasiri:
1. Depasirea se face pe stanga, deci trebuia sa sti ca biciclistul va depasii pe stanga si nu aveai voie sa depasesti biciclistul care la randul lui facea o depasire(chiar daca acesta a uitat sa semnalizeze), aici intervine conduita preventiva care spune ca trebuie sa te astepti ca biciclistul sa vireze stanga fara sa semnalizeze.
2. Nu aveai voie sa intri in depasirea masinilor parcate pe prima banda si sa te strecori printre acestea si masinile care vin pe banda 2(chiar daca practic aveai loc)(in depasire se pastreaza o distanta laterala suficienta, cam un metru, in caz ca deschide unul portiera). Nu trebuia sa reintri pe banda 1 daca ai vazut ca e ocupata de masini parcate.
La franare probabil ca incepeai prea tarziu franarea si erai prea aproape de cel din fata.
Agresiv inseamna ce ai facut in depasire si cum ai franat tu.
Am inteles ca faci bine manevre, asta conteaza cel mai putin.
Deea, gandeste-te ca examinatorul nu te cunoaste, nu stie cum conduci, tu trebuie sa fi previzibila adica el sa vada din timp ca nu te bagi in depasire, ca franezi din timp si pastrezi o distanta de siguranta si lateral si in fata.
La sensul giratoriu putei face si stanga, ocolesti rondul si iesi pe strada din stanga, poti sa si intorci.

Deea spunea...

Va multumesc mult pentru raspunsuri, o sa tin cont de sfaturi la urmatorul traseu. ;)

Am reintrat pe banda 2 deoarece inca nu era ocupata de masinile parcate. Respectivele au "aparut" intr-o zona imediat urmatoare unui semafor dintr-o intersectie, le-am vazut prea tarziu in momentul respectiv. Recunosc si ca nervii mei cam cedasera dupa frana de la biciclist, cand m-am asteptat sa ma pice direct :) Sper sa nu ma mai las stresata data urmatoare si sa il iau :>

Am inteles si treaba cu sensu giratoriu, eu luasem stanga ca atare (cum ar fi prima la stanga, fara a inconjura "insula" sensului giratoriu). Neatentie si graba :>

Multumesc inca o data, sper sa revin cu vesti bune si nu cu alte plangeri :">

Anonim spunea...

referitor laconducerea ECOLOGICA:CONDUCATORUL AUTO CARE STATIONEAZA ARE ACELEASI OBLIGATII CA LA OPRIRE:OPRESTE MOTORUL,SCOATE CHEIA DIN CONTACT,INTRODUCE IN TREAPTA INF. SAU IN MARSARIER,TRAGE FRINA DE MINA'SI INCUIE USILE.DECI CU MOTORUL OPRIT E CLAR CA NU POLUEZI.LA SEMN.POL.NU SPUNE LEGEA CA TREBUIE SA OPRESTI MOT.LA FEL NICI LA CALE FERATA.

fc spunea...

intrebarea cu sens girat.este asa.daca va aflati pe banda 2 in ce directie puteti sa va deplasati?raspuns corect:inainte sau LA STG.

fc spunea...

spuns:aprinde amestecul carburant,prin scinteie.care e temperatura de functionare optima amot. raspuns:80_90grade.ce rol are electromotorul:ajuta la pornirea mot.cum se numeste fenomenul care dupa scoaterea cheii din contact la oprirea mot.acesta nu se opreste?raspuns:autoaprindere.ce se intimpla daca cursa pedalei de frina e lunga?raspuns .lipsa lichid de frina.ce se intimpla ca anvelopa se uzeaza in ext,raspuns:supra sarcina,presiune mica in pneu,roti convergente.ce se intimpla cind termostatul ramine in poz.inchis?r:ardertea garniturii de chiulasa,cauzata de fierberea lichidului den racire.uzura mot.de ce este data calitatea uleiului?r:de fluiditate si deviscozitaTE

fc spunea...

mai multe intrebari pe data viitoare.am o rugaminte:daca fiecare trimite-ti 10 intrebari care le-ati intalnit la examen intr-o luna putem sa avem toate intrebarile de la politie care in total sunt in jur de 1000.

ale spunea...

buna.am si eu cateva intrebari:cand se considera ca autoveh. merge in priza directa? din ce cauza explodeaza rotile? cum trebuie sa folositi vitezele pt a polua cat mai putin? care sunt cauzele care provoaca functionarea motorului Diesel cu fum negru excesiv? cum se schimba o bujie la auroturism Dacia? din ce se compune elementul ABS? defectele in cazul franei mecanice? si am o nelamurire la frana mecanica, este pedala sau frana de mana?

victor del corco spunea...

1. Cand rotile motoare au aceeasi turatie cu turatia motorului.
2. Rotile explodeaza cand nu sunt umflate suficient si incarcatura este prea mare.
3. Folosesti treptele superioare de viteza 4 sau 5 in care se consuma mai putin combustibil.
4. Fum negru inseamna motorina nearsa, deci defectiuni la sistemul de injectie
5. Cu cheia de bujii
6. Unitatea centrala+senzori de rotatie+supape in sistemul de franare.
7. Frana mecanica cu placute de frana+disc sau saboti+tambur

bogdan spunea...

buna ziua! am si eu o nelamurire. am dat azi examenul scris pe calculator si o intrebare ( din cauza careia nu am luat examenul) suna cam asa : te afli intro intersectie semaforizata si un semafor aditional cu sageata verde intermitent spre dreapta pe fond negru. cum procedezi : a) are rol informativ b) nu iti este adresat tie c) urmezi obligatoriu directia indicata.eu am ales raspunsul a) si nu a fost corect. daca ma puteti lamuri

victor del corco spunea...

Bogdan, nu din cauza acestei intrebari ai picat, au mai fost trei gresite, asta inseamna ca mai trebuie sa inveti.
Referitor la intrebare, esti sigur ca asa era formulata? In niciun caz varianta a, verdele intermitent se adreseaza celor care vor sa efectueze virajul dreapta si au obligatia sa acorde prioritate celor care au acest drept. Daca nu faci dreapta intr-o astfel de intersectie respecti semaforul.

bogdan spunea...

da stiu ca au mai fost 3 intrebari gresite dar asta a fost ultima intrebare la care daca raspundeam corect eram admis(din perspectiva asta mam referit). intrebarea exact asa a fost formulata. si supraveghetorul sali de examen a fost un pic bulversat de intrebare cand iam ziso si respectiv nu a stiut sami zica un raspuns concret (evidend dupa finalizarea examenului) asta ma intrigat pe mine faptul ca nu era specificat in intrebare directia pe care urma sa o fac : inainte sau la dreapta (si supraveghetorul ma intrebat ce directie aveam)

Anonim spunea...

vreau sa va intreb daca pot da examenul pe alta masina decat cea cu care am facut scoala.nu vreau sa mai dau pe masina instructorului meu ,ce ar trebui sa fac ca sa pot da pe masina altui instructor?

victor del corco spunea...

Sigur poti da examen pe alta masina, trebuie sa cauti un instructor cu masina asemanatoare cu cea cu care ai facut scoala si sa stabilesti de la inceput cate sedinte vrei, cat costa sedinta, cat dureaza o sedinta si cat costa prezentarea la examen. Iti recomand sa negociezi un pachet de 4 sedinte si prezentarea la examen.

mirel spunea...

Chestionare cat. C/ SUCEAVA
1.Ce constituie contraventie ?
a.completarea diagramei tahograf cu pixul sau stiloul ,
b.nepornirea aparatului tahograf ,
c.neintroducerea datelor in aparatul tahograf digital ,

2.Cum se conduce ecologic?
a.prin asteptarea la intersectie cu motorul la ralenti,
b.prin mentinerea unei viteze constante pe traseu,indicat medie,
c.oprirea motoruluiin panta,
.... am pus a si b si mi-a dat raspuns gresit.

3.Ce este frana de esapament ?
a.obtureaza gazele,mentine motorul cald si realizeaza frana de motor,
b.retine noxele,
c.asigura ventilatia,
....ma gandeam la a dar s-a inchis testul.

4.Care autotractor are voie sa intre pe un drum asfaltat?
a.de 40 tone
b.de 60 tone
c.de 80 tone

5.Care supape se uzeaza mai repede ?
a.de admitere,
b.de evacuare,
c.toate supapele se uzeaza la fel daca motorul este bine intretinut,
....am pus c dar cred ca era b.

Anonim spunea...

buna ,am citit cateva postari de aici si mi se par chiar interesante,am vineri ex si imi este foarte frica de mecanica,am mai dat 1 data ex si am czut la oras :-(( Am o carte galbena , si am auzit k nu sunt bune intrebarile din ea, este adevarat???

Anonim spunea...

buna,am o intrebare,cartea galbena este buna?

victor del corco spunea...

Sunt multe carti galbene, nu va luati dupa culoare, conteaza autorul si data aparitiei. Daca nu stiu aceste date nu pot sa spun nimic.

Anonim spunea...

este vorba despre cartea de la editura PROTEUS 2008,sunt si intrebari de mecanica in ea, o prietena a invatat din carea asta si a czut ex, a zis k nu i-a cazut nicio intrebare legata de mecanica din carea asta

ade spunea...

legat de intrebarile de mecanica, care se regasesc in blog-ul dvs in chestionarele online,as vrea sa mi spuneti daca se regasesc si in testele de la examene??va multumesc

victor del corco spunea...

Da, se regasesc, aceste intrebari sunt culese de la cei care au dat examen.

victor del corco spunea...

Intrebarile de mecanica de pe incepator.ro sunt cele de la examen, mai poti cumpara cartea de la National, dar nu uita sa inveti legislatie.

lia spunea...

buna ziua!sunt foarte interesante comentariile voastre si educative in acelasi timp.
As dori si eu (poate nu numai eu)cum este corect: cand te aproprii de o intersectie mai intai franezi si apoi apesi ambreiajul pt. a scoate masina din viteze sau invers?

victor del corco spunea...

Depinde de numarul de sedinte. In primele 5 sedinte mai intai se apasa ambreiajul si apoi frana pana la oprire dupa care se scoate pe liber. Dupa o minima experienta si cand viteza de deplasare este mai mare 40-50 km/h spun cursantului sa apese mai intai frana usor si apoi ambreiajul, asa procedeaza un sofer cu experienta.

ade spunea...

va rog sa-mi rasp la urmatoarele intrebari , nu am gasit raspunsuri: 1-Ce este joja? 2-ce temperetura medie are antigelul in masina?3-Demontarea de pe janta a unei anvelope se face de langa valva?va multumesc!

victor del corco spunea...

Joja este o tija metalica care masoara nivelul uleiului din baia de ulei a motorului, pe blog este un material video cu motorul Logan-ului.
Lichidul de racire al motorului este format din antigel si apa distilata , iar temperatura medie este 90-95 grade Celsius.
La ultima intrebare nu stiu si nu cred ca trebuie.

Anonim spunea...

o intrebare cu raspuns foarte ciudat in carte(cel putin asa mi se pare mie)

1.care este viteza maxima legala in timpul mersului inapoi?

A.limitata la 50 km/h
B.Legal nu este prevazut
C.Maximul admis pentru acel sector de drum pentru mersul inainte

Eu am dat varianta C ,iar acolo scrie de B., cea ce mi se pare putin aberant.....

victor del corco spunea...

Chiar asa este, legea nu prevede nicio limita, dar avand in vedere ca exista o singura treapta de mers inapoi masina nu poate prinde o viteza mai mare de 10- 20 km/h

Anonim spunea...

Salut. Am si eu o problema psihica! Ok, salut gestul politiei rutiere de a se alinea standardelor globale si de a lupta impotriva poluarii de orice natura; totusi ce legatura are faptul ca POT sa conduc o masina in conditii de siguranta de trafic rutier si POT in tipul asta sa mai am si grija ca generatiile urmatoare (sau chiar cea curenta) sa respire un aer mai curat si...?

Totusi vorbim de niste persoane care abia daca se descurca intr-un trafic din ce in ce mai dificil, cu reglementari de circulatie (viteza de rulare, distante si locuri in care se pot efectua diverse manevre) care remarc ca se schimba destul de des.
Daca intrebarile despre mecanica le mai pot accepta (cu toate ca un posesor de Dacia 1310, Solenta, Supernova are slbe sanse sa foloseasca ABS, Airbag, limitator de viteza sau pilot automat), partea cu sa "conduci ecologic" la examenul de obtinere a permisului auto chiar nu o inteleg.
Cred ca totusi ar fi cel mai intelept ca partea asta sa ramana in cursuri de educatie civica la ora de dirigentie, sau niste seminarii organizate de primarii si organizatii pro-green; mai ales in conditiile in care nu exista (cel putin nu am gasit eu) un curs destul de elaborat sa inteleaga toata lumea despre ce este vorba
PS: 1.adica cum? invat raspunsul ca e bine sa deschid aerul conditionat (pe care eu nu il am la masina mea) in loc sa tin geamul putin deschis la drum intins (si asta e o intrebare destul de "decenta") cand oricum nuexista vreun curs de CONDUCERE care sa-mi aminteasca de asa ceva????
2. De ce sa stiu eu cum se schimba o roata sau o bujie (intamplator stiu) cand in lumea civilizata la care tot ne batem cu pumnii in piept ca vrem sa o copiem suni la un service si vine frumos sa te tracteze- sa iti remedieze defectiunea contra unui mic cost (ma rog nu chiar mic la noi)

victor del corco spunea...

Va inteleg punctul de vedere si in mare parte sunt de acord, conducerea ecologica "eco driving" este un curent puternic la nivel european si american, presiunile politice asupra guvernului roman au determinat aceste masuri,intrebari teoretice si solutii practice in conducere, pentru reducerea poluarii. Asta este legea si trebuie sa ne adaptam, luam permisul in conditiile astea sau nu, oricum sau scos intrebarile de mecanica, au ramas doar cele despre cunoasterea bordului.

Anonim spunea...

Am si eu o intrebare....scoala de soferi este valabila 1 an de can te'ai inscris la scoala respectiva sau 1 an de cand ti s'a incheiat fisa si ai intrat in primul examen? pls! multumesc

victor del corco spunea...

Scoala este valabila 1 an de la data cand s-a incheiat fisa de scolarizare.

tudor spunea...

am si eu o i ntrebare...la ce folosesc cele 15 zile de la examen pana la programare???15 zile pana la programare, cel putin inca atatea pana la urmatorul examen...cand in 2004 cand am obtinut categoria B am dat intr-o luna si jumatate 3 examene...deci la 15 zile intre ele. si inca ceva...unde gasesc si eu un curs bun de mecanica si teorie pentru categoriile C, CE si niste teste bune pentru ca am incercat marea majoritate din comert si de pe internet si tot degeaba.am intrebat la scoala la care am urmat cursurile si nici ei nu stiu.am cazut categoria C de 5 ori. o data pe varianta clasica(din vina mea ca m-am grabit) si de 4 ori la calculatorul asta blestemat, unde banuiesc ca ori exista o norma de cati admisi si respinsi trebuie sa fie zilnic, ori intrebarile se dau in functie de celebra spaga...pentru ca nu e deloc greu sa masluiesti celebra examinare on-line pentru ca oricum calculatorul nu arata intrebarea corecta.dar oricum e prea ciudat.cunosc mecanici auto care profeseaza de ani buni si au cazut la C, CE din cauza intrebarilor tampite si a termenilor care nu se gasesc in manualele din comert si multi dintre ei nici macar in DEX.

victor del corco spunea...

Nu stiu la ce folosesc cele 15 zile, asa e legea, probabil pentru o pregatire suplimentara. Gandeste-te daca toata lumea ar da examen in fiecare zi si ar pica in fiecare zi, ar fi nebunie la examinare. Eu nu am categoria c sau ce si nu am un curs, ai incercat cartea de la national pentru aceasta categorie? La scoala unde ai facut trebuia sa-ti faca acest curs, altfel ai dat bani degeaba, nu poti invata mecanica fara sa vezi piesele sau fara sa explice un inginer pentru autovehicule.

tudor spunea...

di pacate nu am ajuns la acele cursuri de la scoala din cauza serviciului(nu putem fi cu toate:)) dar am studiat o carte a scolii de soferi despre mecanica...ma rog, cam invechita mi se pare, dar pe varianta veche era foarte buna...acum nu mai are nici o legatura cu examenul pentru ca era descrierea motoarelor saviem si raba.dar totusi, ceva mi se pare ciudat...am avut o intrebare legata de varsta minima pentru obtinerea permisului c,ce.eu stiam ca este de 18 ani...si normal ca la examen mi-a dat gresit, dar in toate cartile am gasit asa.celelalte variante erau 21 si 16 ani.cum la 16 ani nu se poate iar la 21 toate chestionarele mi-au dat gresit, am luat-o de buna pe cea cu 18 cum stiam si eu ca este si surpriza...gresit...picatura care a umplut paharul si din nou respins.nu stiu ce sa mai cred.de ce nu dam si noi ca italienii oral??ar fi mult mai bine...vrajeala de cartier, ne abatem de la subiect, ii prostim pe politisti si luam mai usor.oricum intrebarile de pe calculator sunt majoritatea gandite cu logia de politist, ceea ce lipseste unora dintre noi(multora din fericire, pentru ca altfel romania ar fi o tara de inculti care dau din umeri in intersectii cand se blocheaza traficul si nu mai stiu ce e de facut).

victor del corco spunea...

Tudor, imi pare rau ca ai atatea probleme, dar nu renunta, trebuie doar un efort mai mare si trebuie sa gasesti solutia potrivita, sunt cateva intrebari de mecanica la care nici eu nu stiu sa raspund. Varsta minima pentru C, CE este 18 ani si pentru D este 21 ani. Au aparut de curand niste carti galbene cu crsuri de mecanica, mai cauta prin librarii.

Anonim spunea...

sa zicem ca as avea programat traseul maine si dau sala azi,pot amana traseul pentru alta data daca iau sala??

tudor spunea...

buna ziua din nou.m-am pus iar pe invatat si pe cautat chestionare si teste pe bunul nostru prieten internetul.de cele din librarii sunt satul...doar aberatii si intrebari gresite.am gasit in sfarsit un site cu teste pentru categoriile C si CE foarte asemanatoare cu cele de la examen.chiar daca sunt pe sistemul vechi cu 11 intrebari, mi se par foarte apropiate de cele de la politie.as dori sa vin in ajutorul celor care sunt in situatia mea prin publicarea pe blog-ul dumneavoastra a numelui site-ului respectiv, bineinteles cu acordul dumneavoastra.ste-ul este http://www.autogeneral.ro. sper sa imi fie de ajutor si mie si tuturor celor aflati in situatia mea.din pacate, bunii nostrii prieteni politisti, cei care fac intrebarile nu au bunavointa si de ce nu...bunsimt sa faca publice intrebarile, chiar si fara a da rezolvarea lor, macar ne-am putea face o idee despre ce ar fi vorba.dar se pare ca nu vor.in romania se respecta normele UE doar cand e vorba de obligatiile cetateanului, nu si de drepturile sale.acum ramane la alegerea dumneavoastra daca veti publica numele site-uli respectiv sau nu, desi eu zic ca ar fi de ajutor multor oameni care va viziteaza blog-ul.cu stima, Sorin Tudor, ARAD

victor del corco spunea...

Poti amana traseul, nu te prezinti si cand esti pregatit te tuci cu buletinul si te reprogramezi la traseu

victor del corco spunea...

Tudor, spor la invatat.

tudor spunea...

din nou intors de la examen si...din nou picat.asta e...nu pot gandi ca si ei...nu am logica de militian si oricat as incerca, nu inteleg intrebarile si...mai ales rolul lor.la ce buna atata teorie?in trafic nu se intampla accidente pentru ca nu sti de ce consuma masina mai mult sau alte baliverne inventate de niste minti "luminate" adica de o adunatura de inculti cu scuzele de rigoare.nu inteleg la ce bun sa puna in examenul pentru categoria C intrebari pentru atestatul profesional cum ar fi legate de diagrame, de timpul cat poti conduce in continuu, documente de insotire a marfii, intrebari ce tin de atestat pentru transporturi agabaritice, chiar si pentru atestat de macaragist a intalnit cineva(nu bag mana in foc pentru ultima, dar din celelalte am intalnit foarte multe in cele 5 examene pe calculator).oricum nu isi au rostul pentru ca daca vrei sa lucrezi ca sofer, iti trebuie atestat profesional pe care nu il dobandesti odata cu permisul asa ca intrebarile sunt inutile.iar pentru atestat..alti bani, alte cursuri, alta "distractie". o alta surpriza a examenului "pe calculator" a fost o intrebare cu 2 raspunsuri absolut identice.am citit de cel putin 20 de ori inrtebarea si variantele ca sa constat cu stupoare ca are 2 raspunsuri identice.vroiam sa ii arat supraveghetorului salii dar erau trecute deja vreo 10 minute de cand asteptam sa il pot chema ca era ocupat cu asezarea celor intrati in sala pe scaune, deci am raspuns sa nu pierd prea mult timp.din fericire raspunsurile identice erau gresite si am pus celalalt raspuns care era bun.dar au fost alte intrebari "surpriza" care mi se par foarte nelalocul lor in aceste chestionare.majoritatea nu se gasesc in nici o carte te teste din comert si nici informatiile necesare pentru a putea trece examenul nu prea se gasesc.nu sunt genul care sa toceasca intrebarile si raspunsurile mot-a-mot si nici codul rutier nu l-am invatat pe dinafara. sunt genul de om care gandeste logic inainte de a da un raspuns...din pacate logica oamenilor de rand nu ajuta la nimic la aceste examene ci mai degraba o logica intalnita in cercurile restranse ale militienilor pentru ca nu se vor putea numii niciodata politisti. suntem singura tara in care nu se fac publice intrebarile pentru examen. asta e...daca asa considera mai marii tarii ca ne putem alia la standardele UE..se inseala amarnic.in fond si la urma urmei...ne resemnam cu ideea ca "avem o tara frumoasa, pacat ca e si locuita".m-am cam abatut de la subiect dar sunt foarte suparat...initial aveam de gand sa fac contestatie in legatura cu acea intrebare cu 2 raspunsuri identice, dar dupa o discutie cu domnul instructor si cu domnul profesor de legislatie am fost sfatuit sa nu fac pentru ca s-ar putea ca dupa(mai mult ca sigur) sa fiu luat la "ochi rai" de catre examinatori. asta e...am mai cumparat o carte(de la editura national de data aceasta), am o carte pentru atestat ADR si o sa iau legatura cu scoala unde am obtinut atestatul ADR sa fac rost de o carte pt atestat transpot marfa si transporturi agabaritice pentru ca altfel nu se poate. azi am avut cel putin 4 intrebari care tin de atestatele profesionale, ceea ce denota ca totul e doar sa ne pice...sa ne impuie capul cu toate tampeniile inutile dar fara care nu putem promova.vorba romanului "teoria ca teoria, dar practica ne omoara". din pacate, pe noi teoria ne omoara, chiar daca in mare parte e inutila. dar asta e...traim in Roamnia si asta ne ocupa tot timpul. dar din fericire gasim mereu forta de a merge mai departe pentru ca ce nu te omoara, sigur te face mai puternic, asa ca...bafta tuturor...cu stima si respect, Sorin Tudor, Arad

victor del corco spunea...

Sorin Tudor iti inteleg supararea si nemultumirea, dar daca te certi cu chestionarele, cu intrebarile, cu politisti, cu examinatori si cu tot restul lumii nu ajungi nicaeri, te lupti cu morile de vant.
Ai platit niste bani grei la scoala de soferi sa te invete toate prostiile care se dau la examen, eu consideri ca acei oameni nu si-au facut datoria fata de tine sa te invete sau sa-ti dea material de studiu.

tudor spunea...

buna ziua.din nou prin zona, la fel de suparat ca si in ziua ultimului examen. in acea zi am facut o petitie online prin care am hotarat sa cer publicarea intrebarilor pentru examen. tocmai am primit mailul de confirmare si as dori sa va rog sa imi dati voie sa public link-ul petitiei pe blogul dumneavoastra si sa ii rog pe vizitatori daca sunt deacord sa semneze si ei si sa dea mai departe un mesaj cunoscutilor cu link-ul respectiv.
http://www.petitieonline.ro/petitie-p26403044.html
acum ramane la aprecierea dumneavoastra daca il veti publica sau nu. cu stima, Sorin Tudor, Arad

Anonim spunea...

Cat se poate conduce in continuu ? am intalnit in chestionar 2h 4h sau 6h. Intrebarea suna aproximativ cam asa: la cate ore este recomandat sa faci un repaos?

victor del corco spunea...

Asta e intrebare de la editura National si ei recomanda pauza la fiecare 2 ore de conducere. Sincer nici eu nu am randament dupa ce conduc 2 ore, este o recomandare foarte buna sa faci pauza 15 minute la acest interval

volgograd spunea...

del corco zicea ca nu e bine ca uleiul in motor sa se situeze intre minim si maxim pe joja. Eroare. Este nivelul optim, asa cum, de altfel, spun cuvintele "maxim" si "minim". E rau cand uleiul este sub minim, e rau cand e peste maxim. Doua rele diferite, dar rele. Asa ca aveti grija ce raspundeti la teste!

victor del corco spunea...

Raspunsul la aceasta intrebare cu nivelul uleiului in chestionarele de la politie este intradevar ca nivelul sa fie intre minim si maxim, eu vorbeam de partea practica cum trebuie sa fie acest nivel, adica aproape de maxim pentru a asigura o mai buna ungere.

floriano spunea...

in1995 in sensu giratoriu cine avea prioritate

victor del corco spunea...

Avea prioritate cel care intra in giratoriu.

Anonim spunea...

Daca m-am inscris la toate gradele, pot renunta, si sa fac doar B?

victor del corco spunea...

Da, dar trebuie sa intrebi la scoala conditiile de reziliere a contractului.

Anonim spunea...

Si de obicei care ar fi astea? Ca sa stiu cum as putea pune problema si la ce sa ma astept. Mersi mult pentru raspunsul tau. Felicitari pentru blog.

victor del corco spunea...

Nu ai semnat un contract cu scoala?
Poate sa opreasca niste comisioane , cam atat.

Anonim spunea...

Ba da, am semnat un contract, dar nu vad seriozitatea promisa la inceput, deci o sa renunt la C si E, o sa fac doar B. Credeam ca odata ce m-am inscris pentru toate, nu mai pot renunta, dar vad ca se poate. M-ai ajutat mult cu raspunsurile, multumesc! Sa auzim de bine!

Anonim spunea...

daca am dat sala si vreu sa aman traseul cat il pot amana?

victor del corco spunea...

Poti amana traseul pana cand expirafisa de scolarizare, care e valabila un an de la data inchiderii ei, scrie pe spatele fisei perioada de scolarizare

Anonim spunea...

buna ziua>sunt un nefericit elev din brasov care a picat azi la examenul de conducere.Cand as putea sa ma duc sa mai dau o data sala in 16 zile calendaristice adica incluzand si sambata si duminica sau in 16 zile zile lucratoare la oficiul de permise excluzann si ultima vineri din luna in care politia din brasov nu lucreaza?Va rog daca puteti sa ma ajutati si pe mine.Va multumesc

victor del corco spunea...

15 calendaristice, in a 16-a poti da sala, daca pica ultima vineri din luna atunci dai luni.
De ce ai picat traseul?