joi, 28 august 2008

Motor Logan

Caracteristicile motorului

La motoarele cu ardere interna avem doua caracteristici principale si anume puterea si momentul la roata. Simbolul pentru putere P si se masoara in kw sau cai putere cp, puterea motorului creste odata cu turatia si atinge o valoare maxima Pmax la o anumita turatie (rot/min). Momentul sau tractiunea se masoara in Nm (newton-metru) adica forta(care se masoara in newtoni) inmultita cu bratul fortei( in acest caz este raza rotii). Momentul creste odata cu turatia motorului si atinge o valoare maxima Mmax la o anumita turatie.

Exemplu: Motorul Logan 1,4 mpi are Pmax 55 kw la 5500 rot/min si Mmax 112 Nm la 3500 rot/min . Daca depasim aceste turatii caracteristicile motorului scad adica degeaba acelerez peste 5500 rot/min ca masina nu va merge mai repede sau degeaba urc o panta abrupta cu mai mult de 3500 rot/min. Momentul este mai mare in treptele inferioare iar puterea este mai mare in treptele superioare. Urc o panta abrupta sau plec de pe loc cu treapta 1 si merg cu viteza maxima pe autostrada cu treapta 5.

Motoarele pe motorina ating performantele maxime la turatii mult mai mici.

Logan 1,5 dci are Pmax 50kw (70 cp) la 4000rot/min si Mmax 160 Nm la 1700 rot/min, de aici si stilul de conducere diferit, cu motorul diesel poti pleca de pe loc numai din ambreiaj fara sa-l turezi, consumul de combustibil este mai mic, uzura este mai mica, deasemenea poti tracta greutati mai mari sau poti urca pante mai abrupte pentruca Mmax este sensibil mai mare fata de motorul pe benzina.

duminică, 24 august 2008

Conducerea ecologica

La cererea cititorilor mei si datorita faptului ca la examenul pe calculator au aparut numeroase intrebari incep un nou articol despre conducerea ecologica.
In urma arderii combustibilului in cilindrii motorului rezulta gazul de esapament compus din mono-oxid de carbon CO, benzina sau motorina nearsa, funingine, iar la benzina cu plumb Pb raman si resturi de plumb. Motoarele moderne folosec numai benzina fara plumb caracterizata prin cifra octanica care poate fi 95 sau 98, iar unele benzinarii au chiar si 100. Motorina este de vara sau de iarna care rezista la -25 si chiar -30 grade celsius, motorina este caracterizata de cifra cetanica.
Normele de poluare europene EURO au impus treptat constructorilor de motoare sa scada cantitatea de CO si de comb nears din gazele de esapament, s-a ajuns in zilele noastre la EURO 5.
Pentru comb nears este prevazut un catalizator, pe teava de esapament la iesirea din galeria de evacuare a gazelor, care arde la temperaturi mari combustibilul nears, pe galeria de evacuare este prevazut un senzor, sonda lambda, care masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament si da comanda calculatorului de bord sa dozeze combustibilul la injectoare. Daca s-ar folosi benzina cu plumb acesta ar infunda catalizatorul.
Concluzia e ca poluarea este data de cantitatea de combustibil ars in cilindrii in timpul functionarii motorului si de normele EURO indeplinite de motor.
Turatia motorului este data de cantitatea de combustibil care intra in cilindri la apasarea pedalei de acceleratie.
Conducerea ecologica presupune un consum redus de combustibil .
DE RETINUT!
Schimbati uleiul la depasirea termenului de valabilitate.
Nu plecati de pe loc cu motorul supraturat adica folositi 1500 rot/min.
Schimbati treptele de viteza la turatii mici 2000 rot/min in loc de 3000 rot/min(la stilul de conducere sportiv)
Folositi treptele de viteza superioare 3, 4 sau 5
Evitati aglomeratiile si fluidizati traficul
Stabiliti traseul din timp pentru a evita drumurile inutile
Folositi cat mai putin aerul conditionat si recirculati aerul in interiorul masinii.
Nu supra incarcati masina inutil
Nu circulati cu viteze foarte mari, peste 110 km/h consumul creste foarte mult datorita frecarii cu aerul(rezistenta aerodinamica)
Nu montati proiectoare suplimentare si nu montati eleroane si tot felul de ornamente care cresc rezistenta la inaintare.
Nu folositi inutil portbagajul acela suplimentar montat deasupra masinii
Verificati presiunea pneurilor
Conduceti cu viteza constanta, evitati accelerarile bruste sau franarile bruste, reducand treptat viteza anticipand din timp situatiile periculoase

miercuri, 13 august 2008

Traseul din ce in ce mai greu

Va scriu dupa doua saptamani , dar sunt tare suparat ca azi au picat traseul toti cursanti mei, sase oameni. Pretentiile examinatorilor sunt exagerate, mi-au spus ca nu sunt suficiente cele 30 de ore, cursantii trebuie sa fie constienti si sa faca ore suplimentare, ca ei sunt urmariti in traseu de oameni de la minister si nu mai dau permisul asa usor. Eu i-am spus ca in lege scrie 30 ore si nu pot sa oblig pe nimeni sa faca 40 de ore, toti vor crede ca vreau sa le bag mana in buzunar pentru bani. Examinatorul a spus ca o sa apara modificari ale legi care sa prevada mai multe ore de conducere si o perioada de scolarizare mai mare de 30 de zile cum e in prezent.